Uwaga samorządowcy, złożyliśmy w Senacie projekt ustawy dotyczący

zrekompensowaniu gminom dochodów utraconych w 2018 r. w związku ze zmianą opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych.

Gminy niespodziewanie utraciły dochody w związku z regulacjami prawnymi.

Ustawa określa zasady i tryb zrekompensowania gminom dochodów utraconych
w 2018 r. w związku ze zmianą opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni
wiatrowych.

Projekt ustawy poniżej:

U S T AWA
z dnia ………….. r.
o zrekompensowaniu gminom dochodów utraconych w 2018 r. w związku ze zmianą
opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych
Art. 1. Ustawa określa zasady i tryb zrekompensowania gminom dochodów utraconych
w 2018 r. w związku ze zmianą opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni
wiatrowych.
Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) podatku ‒ rozumie się przez to podatek od nieruchomości od budowli wchodzących
w skład elektrowni wiatrowych;
2) dochodach utraconych w 2018 r. ‒ rozumie się przez to dochody utracone przez gminę
w 2018 r. wskutek zmian wprowadzonych art. 2 pkt 1 i 6 oraz art. 3 pkt 1 ustawy z dnia
7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. poz. 1276).
Art. 3. 1. Gmina nabywa prawo do rekompensaty dochodów utraconych w 2018 r.
w pełnej wysokości.

  1. Rekompensatę wypłaca się z budżetu państwa.
    Art. 4. 1. Wysokość kwoty rekompensaty ustala się na podstawie wniosku gminy
    o zwrot dochodów utraconych w 2018 r., zwanego dalej „wnioskiem”, którego wzór określa
    załącznik do ustawy.
  2. Wniosek zawiera:
    1) stawkę podatku obowiązującą w roku podatkowym 2018 oraz określające ją przepisy;
    2) wykaz elektrowni wiatrowych zlokalizowanych na terenie gminy w dniu 31 grudnia
    2017 r. oraz podatników podatku wraz z formą prawną prowadzonej przez nich
    działalności gospodarczej;
    3) podstawę opodatkowania podatkiem budowli wchodzących w skład każdej z elektrowni
    wiatrowych, o których mowa w pkt 2, według stanu na dzień 1 stycznia 2018 r.,
    wynikającą z decyzji ustalających podatek oraz z deklaracji na podatek, ustaloną
    zgodnie z:
    – 2 –
    a) przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie art. 2 pkt 1 i 6 oraz art. 3
    pkt 1 ustawy wskazanej w art. 2 pkt 2,
    b) art. 2 pkt 1 i 6 oraz art. 3 pkt 1 ustawy wskazanej w art. 2 pkt 2;
    4) kwotę podatku ustaloną na podstawie danych, o których mowa w pkt 1 i 3;
    5) wysokość dochodów utraconych w 2018 r., stanowiącą różnicę kwot podatku,
    ustalonych na podstawie danych, o których mowa w pkt 1 i 3;
    6) sumę dochodów utraconych w 2018 r.;
    7) numer rachunku budżetu gminy, na który ma zostać przekazana kwota rekompensaty.
  3. Do wniosku dołącza się kopie decyzji ustalających podatek oraz deklaracji
    na podatek, o których mowa w ust. 2 pkt 3.
    Art. 5. 1. Gmina składa wniosek do ministra właściwego do spraw finansów
    publicznych, zwanego dalej „ministrem”, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie
    ustawy. Wniosek złożony po tym terminie, pozostawia się bez rozpatrzenia.
  4. Minister sprawdza prawidłowość złożonych wniosków pod względem rachunkowym
    i formalnym w terminie 3 miesięcy od dnia ich złożenia.
  5. W przypadku stwierdzenia we wniosku braków lub błędów, minister wzywa gminę
    do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek, którego braków
    lub błędów gmina nie usunęła w tym terminie, pozostawia się bez rozpatrzenia.
    Art. 6. 1. Minister przekazuje rekompensatę na rachunek budżetu gminy w trzech
    równych ratach rocznych, płatnych do końca pierwszego kwartału, poczynając od roku
    następującego po roku złożenia wniosku.
  6. Raty rekompensaty podlegają waloryzacji w stopniu odpowiadającym wzrostowi cen
    towarów i usług konsumpcyjnych w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia
    roku kalendarzowego poprzedzającego rok przekazania raty, obliczonemu na podstawie
    średniorocznych wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ogłoszonych
    w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
    Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
  7. Przekazywane kwoty rat rekompensaty zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy,
    przy czym końcówki wynoszące:
    1) mniej niż 5 groszy pomija się;
    2) 5 i więcej groszy podwyższa się do pełnych dziesiątek groszy.
    – 3 –
  8. W przypadku gdy wskaźnik, o którym mowa w ust. 2, ma wartość ujemną, raty
    rekompensaty nie ulegają zmianie.
    Art. 7. Uznaje się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 13 lipca 2018 r.:
    1) części budowlane urządzeń technicznych elektrowni wiatrowych stanowiły budowlę
    w rozumieniu prawa budowlanego;
    2) elektrownią wiatrową była budowla w rozumieniu prawa budowlanego, składająca się
    co najmniej z fundamentu, wieży oraz elementów technicznych, o mocy większej
    niż moc instalacji odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej
    elektrycznej nie większej niż 40 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej
    o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej
    w skojarzeniu nie większej niż 120 kW.
    Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem 5 lutego 2022 r.