Uwaga samorządowcy, złożyliśmy w Senacie projekt ustawy dotyczący
zrekompensowaniu gminom dochodów utraconych w 2018 r. w związku ze zmianą opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych.
Gminy niespodziewanie utraciły dochody w związku z regulacjami prawnymi.
Ustawa określa zasady i tryb zrekompensowania gminom dochodów utraconych
w 2018 r. w związku ze zmianą opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni
wiatrowych.
Projekt ustawy poniżej:
U S T AWA
z dnia ………….. r.
o zrekompensowaniu gminom dochodów utraconych w 2018 r. w związku ze zmianą
opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych
Art. 1. Ustawa określa zasady i tryb zrekompensowania gminom dochodów utraconych
w 2018 r. w związku ze zmianą opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni
wiatrowych.
Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) podatku ‒ rozumie się przez to podatek od nieruchomości od budowli wchodzących
w skład elektrowni wiatrowych;
2) dochodach utraconych w 2018 r. ‒ rozumie się przez to dochody utracone przez gminę
w 2018 r. wskutek zmian wprowadzonych art. 2 pkt 1 i 6 oraz art. 3 pkt 1 ustawy z dnia
7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. poz. 1276).
Art. 3. 1. Gmina nabywa prawo do rekompensaty dochodów utraconych w 2018 r.
w pełnej wysokości.
- Rekompensatę wypłaca się z budżetu państwa.
Art. 4. 1. Wysokość kwoty rekompensaty ustala się na podstawie wniosku gminy
o zwrot dochodów utraconych w 2018 r., zwanego dalej „wnioskiem”, którego wzór określa
załącznik do ustawy. - Wniosek zawiera:
1) stawkę podatku obowiązującą w roku podatkowym 2018 oraz określające ją przepisy;
2) wykaz elektrowni wiatrowych zlokalizowanych na terenie gminy w dniu 31 grudnia
2017 r. oraz podatników podatku wraz z formą prawną prowadzonej przez nich
działalności gospodarczej;
3) podstawę opodatkowania podatkiem budowli wchodzących w skład każdej z elektrowni
wiatrowych, o których mowa w pkt 2, według stanu na dzień 1 stycznia 2018 r.,
wynikającą z decyzji ustalających podatek oraz z deklaracji na podatek, ustaloną
zgodnie z:
– 2 –
a) przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie art. 2 pkt 1 i 6 oraz art. 3
pkt 1 ustawy wskazanej w art. 2 pkt 2,
b) art. 2 pkt 1 i 6 oraz art. 3 pkt 1 ustawy wskazanej w art. 2 pkt 2;
4) kwotę podatku ustaloną na podstawie danych, o których mowa w pkt 1 i 3;
5) wysokość dochodów utraconych w 2018 r., stanowiącą różnicę kwot podatku,
ustalonych na podstawie danych, o których mowa w pkt 1 i 3;
6) sumę dochodów utraconych w 2018 r.;
7) numer rachunku budżetu gminy, na który ma zostać przekazana kwota rekompensaty. - Do wniosku dołącza się kopie decyzji ustalających podatek oraz deklaracji
na podatek, o których mowa w ust. 2 pkt 3.
Art. 5. 1. Gmina składa wniosek do ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, zwanego dalej „ministrem”, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie
ustawy. Wniosek złożony po tym terminie, pozostawia się bez rozpatrzenia. - Minister sprawdza prawidłowość złożonych wniosków pod względem rachunkowym
i formalnym w terminie 3 miesięcy od dnia ich złożenia. - W przypadku stwierdzenia we wniosku braków lub błędów, minister wzywa gminę
do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek, którego braków
lub błędów gmina nie usunęła w tym terminie, pozostawia się bez rozpatrzenia.
Art. 6. 1. Minister przekazuje rekompensatę na rachunek budżetu gminy w trzech
równych ratach rocznych, płatnych do końca pierwszego kwartału, poczynając od roku
następującego po roku złożenia wniosku. - Raty rekompensaty podlegają waloryzacji w stopniu odpowiadającym wzrostowi cen
towarów i usług konsumpcyjnych w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia
roku kalendarzowego poprzedzającego rok przekazania raty, obliczonemu na podstawie
średniorocznych wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ogłoszonych
w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. - Przekazywane kwoty rat rekompensaty zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy,
przy czym końcówki wynoszące:
1) mniej niż 5 groszy pomija się;
2) 5 i więcej groszy podwyższa się do pełnych dziesiątek groszy.
– 3 – - W przypadku gdy wskaźnik, o którym mowa w ust. 2, ma wartość ujemną, raty
rekompensaty nie ulegają zmianie.
Art. 7. Uznaje się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 13 lipca 2018 r.:
1) części budowlane urządzeń technicznych elektrowni wiatrowych stanowiły budowlę
w rozumieniu prawa budowlanego;
2) elektrownią wiatrową była budowla w rozumieniu prawa budowlanego, składająca się
co najmniej z fundamentu, wieży oraz elementów technicznych, o mocy większej
niż moc instalacji odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej
elektrycznej nie większej niż 40 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej
o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej
w skojarzeniu nie większej niż 120 kW.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem 5 lutego 2022 r.